5 טריקים

5 טיפים להתנהלות דיגיטלית נכונה בעסקים

בחרתי לכתוב את הכתבה הנוכחית מתוך השטח החי, אותו אני מכיר מקרוב ומתוך הבנה שהכלים הדיגיטליים חשובים לכל עסק. בהיותי מאמן טכנולוגי, אני מסייע לבעלי עסקים ולבכירים בארגונים להתמודד עם האינטנסיביות שהעידן הטכנולוגי מביא עימו: פרסום ושיווק באינטרנט; שמירה על קשר עם לקוחות וגיוס לקוחות חדשים; להיות בכל מקום (כמעט) בכל זמן, הלוא מדובר בכל עניין הרשתות החברתיות; לייצר תוכן מעניין, רלוונטי ובולט ויזואלית; וכיוצא באלה. לצורך כך, אני מקיים סדרת מפגשים, במהלכם אני דואג לצייד כל לקוח במירב הכלים הדיגיטליים שחיוניים לצורך הצלחת המשימה.

נקודת ההנחה של הכתבה הנוכחית היא שישנו ריבוי מתמיד של חידושים טכנולוגיים, דבר זה יוצר הצפה שעשויה לערפל במקצת את היכולת של בעלי העסקים להבין מה בעצם עליהם לעשות ובמה להתמקד כדי להישאר "על המפה" בזירה הדיגיטלית.

 

ובכן, אילו כלים דיגיטליים עומדים לרשותו של כל בעל עסק?

 

  • 1.פרופיל אישי בפייסבוק: חשוב שכל בעל עסק יתהדר בפרופיל פייסבוק אישי וראוי. באמצעות הפרופיל האישי שלכם תוכלו לשמור על קשר חם ואישי עם הלקוחות. טיפ מומלץ: השימוש בפונקצית "תיוג": בפייסבוק ישנה אפשרות לתייג אנשים בתמונות, אופציה שמאפשרת לכם להעלות תמונה עם מישהו ולתייג אותו וכך התמונה תופיע גם אצלו בעמוד (לפחות ברוב המקרים). בהקשר שלנו, ממליץ להצטלם עם לקוחות ולהעלות לפייסבוק ולתייג, כך גם החברים של הלקוח ייחשפו לעסק ולתמונה שהעליתם (פרסום יחסית עקיף). ובכן, אתם חושבים נכון אם אתם לוקחים את הרעיון לכיוון פרסום ישיר יותר – תוכלו להעלות פרטים אודות מבצע מסוים או מכירה לוהטת לעמוד האישי שלכם ובמקום לפרסם מיד, תתייגו אנשים בפרסום שלכם ואז תפרסמו, דבר זה יגרום לכל האנשים שתייגתם לראות את הפרסום, ולא די בכך, אלא שמספר "חברים" של האנשים שתייגתם, גם הם ייחשפו למידע שהפצתם. תוכלו כמובן להציע ללקוחות להעלות בעצמם תמונות שצולמו אצלכם ולתייג. טיפ נוסף הוא להשתמש בתמונת הנושא שלכם ככלי שיווקי לכל מבקרי העמוד שלכם. השקיעו בעריכת פלייר דיגיטלי באמצעות תוכנה פשוטה (שניתן למצוא באינטרנט) ושימו אותו כתמונת הנושא (רקע) בפרופיל הפייסבוק שלכם. היד עוד נטויה בכל ההקשר לטיפים בנושאי שימוש בפרופיל האישי ככלי שיווקי.
  • 2.דף עסקי בפייסבוק: לצד פרופיל אישי, יש לכם אפשרות להשיק עמוד עסקי בו תוכלו לרכז את כל המידע אודות העסק, תלוי באופי העסק שלכם כמובן. אחד היתרונות בכך, הוא הפרדה בין המידע האישי שלכם (לדוגמא, תמונות אישיות שיש לכם בפרופיל האישי) לבין המידע העסקי. הרשת החברתית מהווה זירה חיונית לכל עסק בשלושה מישורים: פרסום, גיוס לקוחות חדשים ושמירה על קשר עם מאגר לקוחות קיים (הלייקים של העמוד). לצורך כך: כל עמוד עסקי צריך להיות מתוחזק כראוי, עם פוסטים עדכניים, העלאת תכנים רלוונטיים וכן קידום העמוד כדי שיזכה לקבל מספר רב של לייקים, המתורגם לחשיפה גבוהה של גולשים לפרסומי העמוד של העסק, העלאת תמונת נושא הולמת ועוד. טיפ חשוב: בעזרת העמוד העסקי ניתן לפרסם בפייסבוק על בסיס גיאוגרפי באותה העיר בה ממוקם העסק וכך להגיע לקהל רלוונטי יותר שהפוטנציאל שיגיע אליכם פיזית גבוה יותר. כמו כן, בעל העסק קובע את תקציב הפרסום היומי ומתי להתחיל ולהפסיק.
  • 3.שימוש באינסטגרם: אט אט, הרשת צמחה באופן מרשים וזאת ככל הנראה בזכות האלמנט הויזואלי שהיא מצטיינת בו. אינסטגרם היא רשת חברתית בעיקר של תמונות, שממחישה עד כמה תוכן ויזואלי מוכר ועובד מצוין. כך לדוגמא, תוכלו לראות חשבונות אינסטגרם של שפים מוכרים שמעלים מנות ומטעמים שהם מכינים וגורפים תשומת לב רבה וגם לקוחות מעלים בעצמם תמונות של המנות המעולות, דבר שעובד מצוין עבור המסעדות. טיפ מצוין: להתחיל לעקוב אחרי משתמשי אינסטגרם על בסיס גיאוגרפי וכך להשיג חשיפה של גולשים לעסק המקומי שלכם. דבר זה יגרום לפרסומים שלכם לקבל חשיפה של קהל רלוונטי שמתגורר בקרבת מקום לעסק.
  • 4.חשיבות הניוזלטר: תתפלאו, למרות הרשתות החברתיות שאוזכרו מעלה בהיותן מהירות, זמינות ונגישות, עדיין עניין הניוזלטר עובד מצוין ולעיתים מתאים יותר. כידוע, ניוזלטר הוא מכתב דיגיטלי שנשלח אחת לזמן מסוים (אחת לשבוע, אחת לחודש) ובו מידע שהעסק מפרסם ומשתף את קהילת הלקוחות שלו (באמצעות דוא"ל). שני היתרונות הבולטים הם: הפן האישי שאין ברשת חברתית (הניוזלטר נשלח באופן אישי למייל של כל לקוח) וכן האפשרות לרכז מידע בקובץ אחד שמאפשר ללקוח להיחשף בבת אחת למידע רב שמעוצב בצורה מרהיבה ומסודרת לעין. טיפ שיעזור לכם בהקשר: בניית רשימת תפוצה היא הכרחית (כדאי בקובץ אקסל). חשוב לדאוג לקחת מהלקוחות את פרטי המייל שלהם כדי לעדכן אותם בחדשות. עוד אמליץ על שליחת ניוזלטר בתדירות של פעם בחודש. טיפ נוסף הוא מבחינת הטיימינג והעיתוי: כדאי ואפשר להיצמד לחגי ישראל, לרכז לדוגמא מבצעים שקשורים למוצרי ניקיון לפני חג הפסח. האקטואליות של הפרסום חשובה וחיונית לכם וללקוחות כאחד.
  • 5.פרסום ב-Waze: כפי שציינתי בחלק מן הכתבות הקודמות, בעיקר עסקים קטנים יכולים ליהנות משירות הפרסום באפליקציית הניווט המפורסמת על ידי כך שנוסעים יראו את הסמל שלכם על המפה ויכולים להגיע אליכם בקלות, גם אם לא התכוונו מראש (לדוגמא, נוסעים לבקר משפחה ורואים על המפה סמל של מסעדה מעולה, התיאבון עולה ומנווטים ישירות אליה). טיפ קטן: נסו את השירות, יש לכם אפשרות לשלוט בהוצאה הכלכלית על פרסום זה וכדאי להתנסות ולבדוק את יעילותו. למקרה שתרצו, תוכלו להתעניין עם הלקוחות הבאים האם הם מצאו אתכם דרך האפליקציה וקפצו לביקור. במידה ותגלו שהשירות פחות יעיל לכם, תמיד תוכלו לבטלו.

כלל הפלטפורמות הדיגיטליות הללו ישרתו את צרכי העסק בצורה חכמה ונבונה. אני מודע לכך, שייתכן שזה נשמע כעת כתחילתה של עבודה לא פשוטה, אך מניסיוני האישי וממה שאני פוגש במציאות: הסבלנות משתלמת והעבודה נושאת פירות די מהר. יצירת תשתית דיגיטלית זו והשקעה בשלב ההקמה ובתחזוקה השוטפת, יסייעו לכם בעתיד להצמיח את העסק בהצלחה ותהיו מסוגלים להתמודד עם אתגרי הטכנולוגיה העומדים בפני בעלי העסקים בצורה אידיאלית.